Blue Lines Trio
Raoul van der Weide - contrabas, kraakdoos, geluidsobjecten
George Hadow - drums
Raoul van der Weide stelde in 2012 het Blue Lines Trio samen en bracht daarmee drie generaties improvisatoren bijeen. Het trio blijft onverminderd op zoek naar nieuwe mogelijkheden van samenspel. Traditie en eigen inbreng worden speels verweven in een aansprekende smeltkroes van milde anarchie, stuiterende swing, krokante akkoorden, mélodies trouvés, bezielde ballads, woogie-tunes en interim-partituren.
Het trio werkt regelmatig samen met gasten zoals Mars Williams en Han Buhrs, en op projectbasis als het Blue Lines Sextet, met Ada Rave (tenorsaxofoon), Bart Maris (trompet) en Wolter Wierbos (trombone).
“(2022) … het trio bereikt een nieuw plateau van
consistentie en expressiviteit … transparantie en speelsheid, swing en vrijheid
gaan hand in hand … de muzikanten vormen een eenheid waarin de individuen niet
los van elkaar lijken te kunnen opereren … improvisaties die qua intensiteit en
logica niet onder doen voor de gecomponeerde stukken … de thema’s zijn
aangenaam transparant en zonder gekunstelde aandachttrekkerij … een
aanstekelijke, sprankelende en veerkrachtige groove … flonkerende vrije improvisaties
… kwikzilver wisselingen van stemming en stijl … Hadow roept de meedogenloze, veerkrachtige voortstuwing van Han Bennink
op, terwijl Scheens granietharde touché de felle ritmische drive van het trio
versterkt en akkoorden ontketent die splinteren en sprankelen. Van der Weide
weet zijn warm geïntoneerde baslijnen iets wezenlijk menselijks mee te geven en
maakt ze melodisch onweerstaanbaar.“
“ (2014) … sprankelende composities en tintelende vrije improvisaties … een pracht
van een debuutplaat … een pareltje om te ontdekken … de cd staat vol met
fijnproeversmuziek … elke improvisatie heeft een eigen identiteit, klank en
karakter ... musici met een bijzondere melodische en harmonische alertheid ...
heldere stukken waarin grote contrasten worden ingebouwd, soms vloeiend, dan
weer met horten en stoten … de cd zit vol verborgen en impliciete intelligente
muzikale grapjes … het is een zeer gevarieerd en kleurrijk geheel … een trio
dat meer erkenning verdient …”
- George Hadow: ‘A f***ing good drummer!’ (Han Bennink, 2012)
- Michiel Scheen: 'Odd twists and sharp angles, post-Monk, post-Mengelberg, even' (The Village Voice, 2004).
- Raoul van der Weide: 'The lines warmly intoned root the music in something innately human and melodically irresistible.’ (Downbeat, 2023)
For decades, Van der Weide and Scheen worked within leading formations in improvised music. For instance with Maarten Altena, Guus Janssen, Misha Mengelberg, Paul Termos and in many international ensembles. George Hadow represents a new generation of improvisers who recently enrich the Netherlands’ music scene.
“ (2014) … sparkling compositions and tingling free improvisations … a beauty of a debut album … a little gem to discover ... music for connoisseurs … clear compositions with strong contrasts, sometimes smooth, sometimes jerky ... no improvisation resembles others, every track is an entity and has a character of its own … musicians with particular melodic and harmonic alertness … the cd is full of hidden intelligent musical jokes … a very diverse and colorful ‘contemporary improvised music’ album …”
Reactions on earlier work of the band members:
- George Hadow: ‘A f***ing good drummer!’ (Han Bennink, 2012)
- Michiel Scheen: 'Odd twists and sharp angles, post-Monk, post-Mengelberg, even' (The Village Voice, 2004).
- Raoul van der Weide: 'The lines warmly intoned root the music in something innately human and melodically irresistible.’ (Downbeat, 2023)